Other Remia websites
Verkooppunten
Remia - Sauzen, dressings en vetten - Een familiebedrijf sinds 1925

Het ontstaan van Remia

De oprichter van Remia: Arie de Rooij

In 1925 is de grondlegger van Remia, Arie de Rooij (foto), in de schuur van zijn huis in Amersfoort begonnen met het melangeren van margarines. Later kwam er een mengerij bij, waar margarine met roomboter werd vermengd. De Rooij’s Elektrische Melangeer Inrichting Amersfoort, afgekort Remia, was daarmee een feit

Margarinefabriek verhuist naar Den Dolder

De margarine van Remia slaat aan en het bedrijf groeit voortvarend. In 1951 verhuist de margarinefabriek van Amersfoort naar Den Dolder. In de jaren ’50 verkopen de vertegenwoordigers vanuit een Bedford vrachtwagen aan diverse kruideniers en melkhandels. In 1960 breidt Remia de activiteiten uit met de productie van sauzen in een moderne sausfabriek. In die tijd wordt ook de eerste stap naar het buitenland gemaakt en is Remia margarine verkrijgbaar in Suriname

Foto: De fabriek verhuist naar Den Dolder.

Eind jaren ’60 is het aanbod van Remia inmiddels uitgegroeid tot een heel assortiment verschillende producten zoals margarine, frituurvet, fritessaus en slasaus. In de jaren 80 begon de supermarkt met het uitbreiding van het sauzenschap met sauzen met nieuwe smaken. Het assortiment van Remia wordt uitgebreid met nieuwe type sauzen, zoals tomatenketchup, knoflooksaus en chilisaus. Bij een grotere verkoop past een grotere fabriek. De oppervlakte van de sausfabriek is in 1997 verdrievoudigd.

Ontwikkeling van het Remia logo

Afbeelding: Net als Remia zelf heeft het logo in de loop der jaren een flinke ontwikkeling meegemaakt.

Innovaties

Remia staat bekend om een breed assortiment en een continue innovatiekracht met verschillende producten. Zonder Remia zou er geen fritessaus bestaan. Bijna 50 jaar geleden werd dit product in de Nederlandse markt geïntroduceerd in het inmiddels overbekende emmertje. Het succes van dit product heeft flink bijgedragen aan het succes van het merk en Remia is nog steeds dé marktleider binnen dit segment

Foto: Zonder Remia zou er geen fritessaus bestaan.

Zonder Remia zou er geen fritessaus bestaan...

Om te voldoen aan de veranderende behoeftes van de consument en het foodservicekanaal, zet Remia twee innovatieve producten in de markt: vloeibaar frituurvet en vloeibaar bakken en braden.

Het geelvet segment kreeg een belangrijke impuls met de introductie van vloeibaar frituurvet, een frituurvet dat minder verzadigde vetten en transvetten bevat dan vast frituurvet. De markt voor vloeibare frituurvetten is sinds de introductie van Remia flink gegroeid.

Remia introduceert Vloeibaar Bakken en Braden

Tegenwoordig maakt vloeibaar frituurvet het grootste onderdeel uit van de totale frituurvetmarkt.

Een van de grootste innovaties van Remia is ruim 25 jaar geleden op de Nederlandse markt geïntroduceerd:Vloeibaar Bakken en Braden (foto). Van oudsher werd in Nederland boter gebruikt om vlees in te braden en te bakken. Remia Vloeibaar Bakken en Braden kon gelijk in de pan gebruikt worden zonder voorgesmolten te hoeven worden. Een echte innovatie die niet meer is weg te denken uit de hedendaagse Nederlandse keuken.

Marketingcommunicatie

Wil en Simon van de Remia Commercials

Vanaf 1963 wordt met een spaarsysteem begonnen waarbij spaarzegels (Pasteurmerken) gespaard kunnen worden. Bij aankoop van de Remia producten kan de consument sparen voor kopjes, speldjes en andere geschenken. Deze erg succesvolle consumentenactie is het begin van een brede inzet marketingcommunicatie die heeft bijgedragen aan het succes van het merk Remia.

Spraakmakende reclamecampagnes om de vele productinnovaties te ondersteunen, hebben Remia door de jaren heen bekend gemaakt bij de consument, zowel in binnen- als buitenland. Via TV commercials, gaven de heren Wil en Simon (foto) Remia een gezicht. ‘Wij van de Remia, ja..’ en de ‘hele emmel’ versterken de merkpositionering van Remia. De inzet van verschillende (internationale) personalities zorgen voor een hoge attentiewaarde voor het merk. Door campagnes vorm te geven rondom de pay-off van Remia, ‘Altijd een feest’, wordt benadrukt dat er met de producten van Remia altijd iets te beleven is.

Uitbreiding van Remia C.V.

De Marne Mosterdfabriek in Groningen

Het succes van het familiebedrijf wordt bekroond door de opening van een nieuwe fabriekshal van 5000 m² in 2010. Tegelijkertijd verstevigt Remia haar marktpositie in sauzen in Nederland door de overname van een tweetal bedrijven. Per 30 april 2010 heeft Remia De Marne's Fabrieken BV (foto) uit Groningen overgenomen van Gyma uit Frankrijk. Voor Remia betekent de overname van De Marne een uitbreiding van haar portfolio A-merken en sluit de overname van De Marne naadloos aan bij de bestaande sausactiviteiten en ambities van Remia.

De Marne (opgericht in 1895) is marktleider op het gebied van mosterd in Nederland, met meer dan 50% marktaandeel in retail. Het Franse familiebedrijf Gyma, onderdeel van Eurogroup SA, nam het bedrijf in 1995 over. De hofleverancier exporteert mosterd naar onder meer Duitsland en Frankrijk, en heeft een sterke basis op de Nederlandse markt. De Marne Mosterdfabriek in Groningen blijft open.

Logo Gouda's Glorie

Per 3 augustus 2011 heeft Remia de sauzenactiviteiten van Van Dijk uit Lopik overgenomen. Voor Remia is de overname van de sauzenactiviteiten van Van Dijk een logische stap geweest. Van Dijk Lopik heeft een belangrijke positie in de Nederlandse sauzenmarkt in zowel het branded (onder andere Gouda’s Glorie en MadSauce) als het non-branded segment. De sauzenproductie van Van Dijk is in 2013 volledig overgebracht naar Den Dolder.

Negentig jaar na de oprichting van Remia, is het bedrijf uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende en innovatieve sauzen-en margarinefabrikanten van Nederland. Door continu in te spelen op veranderende consumentenbehoeftes met innovatieve productintroducties is Remia steeds in staat geweest groei in de markt te realiseren. Vandaag de dag zetten ruim 400 medewerkers zich dagelijks in voor de productie van een breed assortiment aan sauzen, dressings, frituurvetten en margarines vanuit Den Dolder, hét sauzenhart van Nederland

De Remia Margarine- en Sausfabriek

Foto: De Remia Margarine- en Sauzenfabriek in 2014.

Cookies

Cookies

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig. De noodzakelijke functionele cookies zijn altijd automatisch actief; als je op "accepteren" klikt, accepteer je ook de optionele statistische en marketing cookies, die wij nodig hebben om onze website te verbeteren. Wanneer je zelf wilt kiezen welke cookies je aanzet, klik je op “instellingen”. Bekijk voor meer informatie ons privacybeleid.